Na początek należy sformatować kartę pamięci na FAT32 (Mój komputer / prawy klawisz myszy na karcie pamięci / format. Patrz rysunek po prawej. W razie problemów z windowsowym programem do formatowania możesz użyć innych narzędzi:
Panasonic SD Formatter 2.0 download
HP USB Disk Storage Format Tool 2.2.3 download

Zapisz plik np na pulpicie, rozpakuj na kartę pamięci aby po jej uruchomieniu były widoczne 3 katalogi i 1 plik.
Romy czyli pliki z grami można przegać do dowolnego katalogu na karcie np GRY.
Można też stworzyć kilka katalogów Gry1, Mario, itp. Romy/Gry powinny być czyste, nie zmodyfikowane. Spatchowane romy mogą nie działać poprawnie lub w ogóle nie dadzą się uruchomić. Pamiętaj aby pobierać pliki z zaufanych źródeł tj serwisów lub z tego bloga. Romy niewiadomego pochodzenia mogą uszkodzić kartę więc ich unikaj.
Tak przygotowaną kartę można włożyć do nagrywarki wg rysunku.

R4i-SDHC z kartą pamięci można włożyć do konsoli | ![]() |
Teraz można włączyć konsolę.
(Uwaga dla posiadaczy DS Lite i Phat. Na włączonej konsoli proszę nie wkładać ani nie wyjmować karty gdyż może to spowodować zawieszenie się konsoli.)
Po uruchomieniu R4i-SDHC mamy do wyboru 3 opcje:
Games/Multimedia/Config.
1. Games. Po menu poruszamy się przesuwając rysikiem lub klawiszami w górę lub dół.
Wejście do katalogu lub uruchomienie gry następuje po naciśnięciu ikony z grą lub naciśnięciu klawisza A .
Wyjście do poprzedniego katalogu lub cofnięcie do poprzedniego menu następuje przez naciśnięcie klawisza B lub dotknięciu rysikiem przycisku Back lub Cancel

Więcej opcji
R wciśnięcie triggera powoduje przejście do głównego menu z wyborem pomiędzy Gry/Multimedia/Config
L zmienia jasność podświetlenia ekranów.
Aby wyjść z gry do menu r4i bez wyłączania konsoli wciśnij klawisze: L R A B X Y. Jest to tzw Soft Reset.
Karty z oznaczeniem RTS umożliwiają zapis gry w dowolnym momencie, odczyt wcześniej zapisanego stanu oraz pauzę w grze i dostęp do utworzonych samodzielnie instrukcji, obrazków itp.

Menu Reat Time Save uruchamiane jest kombinacją przycisków L+R+A+B gdzie do wyboru jest powrót do gry, zapis i odczyt stanu, powrót do listy romów. W nowym oprogramowaniu 1.66b powiększono liczbę możliwych zapisów stanów gier do 4.
Real Time Guide. Można utworzyć plik TXT z instrukcjami do gry, pliki graficzne BMP o rozdzielczości 256 x 192 px np. z mapami, rozwiązaniami zagadek i innymi podpowiedziami.
Pliki TXT lub BMP muszą mieć taką samą nazwę jak romy, w przeciwnym wypadku nie zostaną odczytane. Pliki z obrazem BMP mają pierwszeństwo przed plikami tekstowymi.
Aktualizacja karty do nowszego firmwareu:
Po wgraniu nowego oprogramowania na kartę pamięci, uruchom konsolę i przejdź do menu R4i. Wybiesz ikonę po prawej, opisaną CONFIG, następnie naciśnij Upgrade. Aby uniknąć niemiłych niespodzianek w postaci zepsucia karty, podłącz konsolę do ładowarki i wciśnij Start widoczny na ekranie konsoli. Czekaj aż proces aktualizacji dobije do 100% oraz wyskoczy powiadomienie o zakończeniu i możliwości zrestartowania konsoli.
2013-03-27 Oprogramowanie 1.67b
Karta zaktualizowana do 3DS 5.0.0-11 / DSi 1.4.5 nadal będzie widoczna w menu konsoli jako ikona
Karta zaktualizowana do 3DS 5.0.0-11 / DSi 1.4.5 nadal będzie widoczna w menu konsoli jako ikona

2013-01-10 Nowe karty R4i v4.5 i RTS
Karty z fabrycznie wgranym firmware 3DS 4.5.0-10 / DSi 1.4.5 są widoczne w menu konsoli jako ikona
Karty z fabrycznie wgranym firmware 3DS 4.5.0-10 / DSi 1.4.5 są widoczne w menu konsoli jako ikona

2012-10-03 Oprogramowanie 1.62b
Karta zaktualizowana do 3DS 4.4.0-10 / DSi 1.4.4 będzie widoczna w menu konsoli jako ikona
Karta zaktualizowana do 3DS 4.4.0-10 / DSi 1.4.4 będzie widoczna w menu konsoli jako ikona

2012-08-13 Oprogramowanie 1.60b
Karta zaktualizowana do 3DS 4.3.0-10 / DSi 1.4.4 będzie widoczna w menu konsoli jako ikona
Karta zaktualizowana do 3DS 4.3.0-10 / DSi 1.4.4 będzie widoczna w menu konsoli jako ikona
